W dniach 15–17 października 2023 odbyła się XVIII Konferencji „Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych” organizowana przez Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna. Konferencja była okazją do wysłuchania interesujących referatów związanych z rekonstrukcją wypadków drogowych. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień dotyczących gromadzenia i interpretacji danych wypadkowych, badań pojazdów, zagadnień prawnych, zagadnień biomechaniki jak i zagadnień symulacji.
Cieszy nas szczególnie duża liczba referatów przedstawiająca wyniki badań, w których w różnych aspektach wykorzystano program V-SIM.
Wśród referatów wygłoszonych przez przedstawicieli jednostek badawczych znalazł się między innymi zaprezentowany przez dr hab. inż. Marka Guzka przedstawiciela Politechniki Warszawskiej (Wydział Transportu, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu) referat opisujący wykorzystanie V-SIM w połączeniu z dostępnym modułem interfejsu skryptowego. Takie podejście znacząco usprawnia proces badawczy, umożliwiając wykonywanie tysięcy symulacji w sposób zautomatyzowany, co może przyspieszyć analizę i badania naukowe.
Referat nosił tytuł „Ocena wrażliwości wyników symulacji zderzenia dwóch pojazdów podczas manewru lewoskrętu, wykorzystująca interfejs skryptowy programu V-SIM” i był dobrym przykładem wykorzystania potencjału V-SIM jako narzędzia wspierającego nie tylko pracę biegłych ale równie skutecznie również prowadzenie badań naukowych.
Kolejny ośrodek badawczy tj. Politechnika Krakowska, której przedstawiciel w osobie dr inż. Roberta Janczura wygłosił referat „Charakterystyki hybrydowych układów napędowych samochodów osobowych w eksploatacji i komputerowej symulacji w programie V-SIM – przykłady” zaprezentowała zarówno wyniki badań eksperymentalnych pojazdów hybrydowych jak i możliwość prowadzenia symulacji ich zachowania w V-SIM uwzględniające uzyskane w badaniach charakterystyki.
To ważna funkcjonalność V-SIM wspierająca nie tylko badania naukowe ale również pozwalająca na odtwarzanie symulacji dla danych gromadzonych w prowadzonych eksperymentach procesowych i rzeczoznawczych.
V-SIM pomocniczo pojawił się również w referacie prof. dr hab. n.med. Jarosław Berenta reprezentującego Katedrę Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. V-SIM umożliwił wizualizację sytuacji drogowej oraz przedstawienie wariantów przebiegu zdarzenia dla rozważań związanych z tematem referatu tj. „Prędkość bezpieczna dla nietrzeźwych kierowców.
Nie zabrakło też referatów przedstawicieli CYBID, które dotyczyły przede wszystkim wyników prowadzonych w ostatnim okresie prac rozwojowo badawczych.
W pierwszym z nich Daniel Wdowicz realizujący w ramach CYBID i Politechniki Wrocławskiej doktorat wdrożeniowy w obszarze badawczym związanym z zagadnieniami modelowania zachowania pieszego zaprezentował referat pt. „Wybrane aspekty wykorzystania modeli wielobryłowych do modelowania pasażerów w kontekście wypadków drogowych na przykładzie modelu CYBID Multibody Pieszy”
W kolejnym Dariusz Bułka zaprezentował wyniki prac nad modelem kierowcy i pasażera w programie V-SIM. Referat nosił tytuł ”Wybrane aspekty wykorzystania modeli wielobryłowych do modelowania pasażerów w kontekście wypadków drogowych”
Słuchacze mieli okazję po raz pierwszy zapoznać się z najświeższymi symulacjami przeprowadzonymi w najnowszej wersji, tj. V-SIM 6.0, która jest planowana do wdrożenia jeszcze w tym roku.