W dniach 15-17.09.2016 w Pszczynie odbyło się zorganizowane wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Biegłych ds. Wypadków Drogowych III sympozjum „Wypadki drogowe w praktyce biegłych”. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania były wypadki z udziałem pojazdów ciężkich (samochody ciężarowe, autobusy, przyczepy i naczepy) i wzięło w nim udział blisko 150 ekspertów, w tym: biegli sądowi, przedstawiciele Policji, firm ubezpieczeniowych oraz uczelni wyższych. Oprócz możliwości wysłuchania ciekawych referatów bardzo doceniona przez uczestników została możliwość uczestniczenia w zorganizowanej na terenie lotniska przy Parku Technologicznym Przemysłu Lotniczego w Kaniowie kilkugodzinnej części pokazowo-praktycznej.W programie sympozjum znalazły się referaty związane z tematyką autobusów i pojazdów ciężarowych dotyczące: mocowania ładunku, wykrywania manipulacji na tachografach, opon przeznaczonych dla tych pojazdów, powypadkowej komputerowej diagnostyki, powypadkowych oględzin, widoczności, kalkulacji szkód, badań bezpieczeństwa biernego itd.Nie zabrakło referatów przygotowanych przez naszą firmę. Pierwszy dotyczył problematyki modelowania w programie V-SIM rozdziału sił hamowania dla pojazdów użytkowych (kategorii N1, N2, N3), drugi dotyczył nowej koncepcji programu TITAN (wersja 2.0) łączącego wykres analizy czasowo-przestrzennej ze szkicem sytuacyjnym oraz możliwością animacji ruchu na zasadach kinematyki. Kolejnym wystąpieniem odnoszącym się do oferowanych przez nas rozwiązań był referat zatytułowany „Wpływ położenia ładunku w samochodzie ciężarowym na zachowanie pojazdu” wygłoszony przez dr Piotra Świdra. W części praktyczno-pokazowej sympozjum nasza firma przeprowadziła badania dynamiki z udziałem ciężkich pojazdów i autobusów. W badaniach wykorzystaliśmy aparaturę VBOX, system autorskich małogabarytowych czujników IMU, system wag najazdowych. Tor badawczy dokumentowany był z wykorzystaniem systemu mapowania 3D eSURV. W trakcie prób wykonywaliśmy niskopułapowe naloty fotogrametryczne z użyciem drona, które oprócz dokumentowania przebiegu prób umożliwiły metryczne dokumentowanie śladów hamowania oraz znoszenia.Równolegle na wydzielonych kilku stanowiskach tematycznych uczestnicy sympozjum mogli zapoznać się m.in. z: diagnostyką pojazdów użytkowych (wykrywanie usterek), wyznaczaniem pola widoczności z miejsca kierowcy (przez szyby i w lusterkach), możliwościami rejestracji parametrów ruchu i czasu pracy kierowców przez tachografy cyfrowe, systemami bezpieczeństwa SRS.Była także możliwość wykonania samodzielnej jazdy testowej jednym z ciężkich pojazdów (autobus, pojazd członowy lub samochód ciężarowy z zabudową skrzyniową). Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział oraz poświęcony czas i zapraszamy na kolejne organizowane przez nas branżowe spotkania.